Rahtarit ja SKAL järjestivät valmennus- ja verkostoitumistilaisuuden raskaan liikenteen vertaistukipuhelimen (020 345 888) vapaaehtoisille lokakuun alussa. Osallistujat saivat perehdytystä kuunteluavun antamiseen ja toisiltaan tukea tärkeään auttamistyöhön. Auttavalle puhelimelle toivotaan lisää käyttäjiä.
Vuosittain kolmesta neljäänkymmeneen raskaan liikenteen ammattilaista tai läheistä on yhteydessä auttavaan puhelimeen 020 345 888.
Kyseessä on vuodesta 2013 alkaen Rahtarit ry:n ja SKAL ry:n yhdessä pyörittämä raskaan liikenteen vertaistukipuhelin. Sen esikuva on Norjan NLF:n Kollegehjelp -toiminta, jonka SKALin hallitus päätti perustaa Suomeen vuonna 2009. Rahtareilla oli samaan aikaan omaa tukitoimintaansa. Voimien yhdistäminen on antanut paljon, ja moni auttaja on jäsenenä molemmissa. Autoliitto operoi puhelinkeskusta. Rahtarit ja SKAL jakavat puhelumaksut ja verkoston ylläpidon kustannukset.
Kuuntelemisen ja läsnäolon taito
Ilmapiiri vertaistukihenkilöiden tapaamisessa oli avoin ja lämmin. Lokakuun värien hohtaessa majatalo Morvaa ympäröivässä luonnossa vedimme jalkaamme villasukat ja asetuimme piiriin. Oli aika keskittyä vain olennaiseen. Kännykät pois ja ajatukset pois muusta kuin puheenaiheesta: miten tukea kriisiin joutunutta ihmistä ja miten jaksaa olla tukena toiselle erilaisissa elämäntilanteissa.
Valmennuspäivien aikana keskityttiin erityisesti kuuntelemisen ja läsnäolon taitoihin, joita vertaistukihenkilöt tarvitsevat kohdatessaan haastavissa elämäntilanteissa olevia raskaan liikenteen työntekijöitä tai heidän läheisiään. Kouluttajien johdolla käytiin läpi käytännön harjoituksia, joissa pohdittiin erilaisia keskusteluja ja haastavia tukitilanteita. Osallistujat saivat myös konkreettisia neuvoja, miten ylläpitää omaa jaksamista, kun kuulee raskaitakin tarinoita ja haluaa antaa tukea toiselle.
Puhuminen vie eteenpäin
Surunauha ry:n kouluttaja Teppo Kupias kehotti vertaistukihenkilöitä välttämään miksi-kysymystä, joka saa helposti tuntemaan, että on tehnyt jotain väärää. Sen sijaan kannattaa johdatella soittajaa avoimilla kysymyksillä, joihin ei voi vastata yhdellä sanalla – tai vain olla läsnä ja osoittaa sen toiselle.
– Kuuntele, mitä ihmiset sanovat äläkä sitä, mitä luulet heidän tarkoittavan, Teppo muistutti.
Lastensuojelussakin uraa tehnyt kuljetusyrittäjä ja lyhytterapeutiksi opiskelevan Jami Viljamaan mukaan puhuminen on tapa hakea selvyyttä omaan tilanteeseen. Kun ongelman sanoittaa toiselle, sitä samalla jäsentää itselleen. – Kynnys lähteä terapiaan ja ammattiauttajalle on kova. Etenkin vanhemman polven miehet ovat mieluummin vaiti, Jami sanoi. Juuri siihen vertaisen kuunteluapu on paikallaan.
Viimeiset kilometrit havahduttavat
Valmennuksen päätteeksi Viimeiset kilometrit -kirjan kirjoittajat Olavi Lempinen ja Martti Merilinna antoivat vertaistukihenkilöille ajateltavaa kertomalla tieliikenteessä tapahtuneista onnettomuuksista ja liikenneturvallisuuden kehityksestä Suomessa. Vertaistukihenkilöt saivat kirjan ja sen mukana 40 havahduttavaa, ymmärrystä lisäävää ja ajatuksia herättävää kuvausta eri vuosikymmeninä tapahtuneista kuolemankolareista luettavakseen.
Kriisi voi liittyä moneen
Numeroon 020 345 888 soittavalla voi olla monenlaisia huolia. On liikenteen itsemurhia tai vakavia onnettomuuksia kohdanneita, taloushuolia, murheita ihmissuhteissa töissä tai perhepiirissä, avioeroja tai päihdeongelmia.
Vertaistuessa ei etsitä syyllisiä eikä hokkuspokkusratkaisuja. Olennaista on antaa soittajan kertoa ja auttaa häntä jäsentämään tilannettaan. Vertaistuen konkarit kertoivat, että kun erittäin haastavasti alkaneen puhelun lopuksi saa kuulla soittajalta, että tämän olo helpottui, se antaa itselle valtavasti hyvää oloa.